mdi-map-marker صفحه اصلی mdi-chevron-double-left دیگران mdi-chevron-double-left طرح وان چیست؟ / توزیع عادلانه یارانه انرژی، بدون نیاز ... بازگشت
یادداشت عضو کارگروه اقتصاد دولت سایه؛

طرح وان چیست؟ / توزیع عادلانه یارانه انرژی، بدون نیاز به سامانه جدید + موشن گرافی

هدف از طرح، ارائه­‌ی راهکاری برای اصلاح توزیع انرژی بر مبنای «عدالت» و «حذف یارانه‌های پنهان انرژی» است که اجرای آن آثار مثبتی همچون اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از قاچاق سوخت، استفاده­ی بهتر از منابع انرژی و توزیع عادلانه­ی درآمدهای ناشی از نفت و گاز را دارد.
مدت زمان تقریبی مطالعه:5 دقیقه و 34 ثانیه
mdi-calendar01 خرداد 1400 - 11:18
mdi-comment 30
mdi-folderپرونده انتخابات 1400»روایت

ویدئو/موشن گرافی طرح وان | دریافت

دکتر سعید فتحی، عضو کارگروه اقتصاد دولت سایه: یارانه پنهان انرژی که دولت پرداخت می‌نماید بسیار بیشتر از یارانه‌های آشکار پرداختی می‌باشد. یارانه به دو دلیل اختصاص می‌یابد؛ یکی برای عدالت و بهبود وضعیت رفاه اقشار کمتر برخوردار و دیگری افزایش کارایی.

اما اختصاص یارانه انرژی در ایران برخلاف این دو هدف می‌باشد. اقشار پردرآمد استفاده بیشتری از انرژی می‌کنند و سهم بیشتری از یارانه حامل‌های انرژی دارند؛ از سوی دیگر ارزان بودن انرژی در کشور موجب افزایش مصرف انرژی در کشور شده است و مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تمایل کمتری برای تغییر الگوی مصرف خود و بهینه‌کردن مصرف انرژی دارند.

پتانسیل صرفه­جویی سوخت کشور سالانه معادل با 500 میلیون­ بشکه می­باشد که با لحاظ قیمت نفت 40 دلاری به ازای هر بشکه و با اجرای طرح­های مورد نیاز، صرفه­جویی سالانه 500 میلیون­ بشکه معادل با بالغ بر 15 میلیارد دلار (با لحاظ هزینه‌های تحریم و فروش) درآمد در سال در پی خواهد داشت.

اما باید توجه نمود که آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی موجب افزایش هزینه تولید و در نتیجه موجب تورم می‌شود. دولت در طرح هدفمندی یارانه‌ها، با بازپرداخت درآمد به دست آمده از افزایش قیمت انرژی بین مردم سعی داشت تا از کاهش قدرت خرید جامعه جلوگیری نماید. در شرایط فعلی که بازار ارز و کالاها باثبات نیست و انتظارات تورمی جامعه در وضعیت مناسبی نیست، نمی‌توان مطمئن بود که افزایش قیمت انرژی علاوه بر تورم از ناحیه افزایش هزینه تولید، سبب تورم از ناحیه افزایش انتظارات تورمی جامعه نداشته باشد. شرایط اجتماعی اجرای طرحی مشابه طرح هدفمندی یارانه‌ها وجود ندارد و عدم توجه دولت در سال 1398 موجب نارضایتی مردم از افزایش قیمت بنزین شد.

هدف از طرح، ارائه­‌ی راهکاری برای اصلاح توزیع انرژی بر مبنای «عدالت» و «حذف یارانه‌های پنهان انرژی» است که اجرای آن آثار مثبتی همچون اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از قاچاق سوخت، استفاده­‌ی بهتر از منابع انرژی و توزیع عادلانه­‌ی درآمدهای ناشی از نفت و گاز را دارد.

«وان» واحدی برای اندازه‌گیری یارانه‌های انرژی‌های مختلف به صورت ماهانه است. تعداد معینی «وان» که معادل یارانه افراد است، به طور مساوی به حساب کلیه آحاد جامعه (حساب وان سرپرست خانوار؛ تمام دهک‌ها) واریز می‌شود. در این طرح هر ایرانی سهم مساوی از تمام حامل­های انرژی را داراست و می­تواند بخشی از سهم خود را ذخیره کند یا به دیگری واگذار نماید. دولت بر اساس مصالح و سیاست­های نظام با برآورد ماهانه­ی مصرف مورد نیاز کشور از تمام حامل­های انرژی آن را به میزان مساوی در هر ماه به آحاد جامعه تخصیص می­دهد. به دولت امکان لازم برای انعطاف در تعیین این میزان داده می­شود.

تمام حامل‌­های انرژی بر حسب واحد انرژی که در این طرح «وان» نامیده می­شود قابل اندازه‌­گیری هستند و هر فرد می­تواند در سبد مصرفی خود هریک از حامل‌­های انرژی را به دیگر حامل­‌ها تبدیل کند.

هر فرد می­تواند حق استفاده از وان تحت تملک خود را به قیمت توافقی بازار به دیگری واگذار کند ولی خریدار، قیمت حامل انرژی مربوط به وان خریده شده را در زمان مصرف آن حامل، به قیمت مصوب به دولت می­پردازد.

برای سادگی فرض شود که در ابتدا صرفاً تغییر شیوه یارانه بنزین در طرح وان آورده شده باشد. قیمت هر لیتر بنزین 1000 تومان است؛ هر وان نیز معادل یک لیتر بنزین باشد و به هر نفر نیز 30 وان داده شود. خانواده الف و ب سه نفره هستند و هر کدام 90 واحد وان در ماه خواهند داشت.  خانواده الف دو خودرو دارد و 130 لیتر بنزین مصرف می‌کند و خانواده ب یک خودرو دارد و 50 لیتر بنزین مصرف می‌کند. خانواده الف با 90 وانی که دارد 90 لیتر بنزین می‌خرد و 90 هزار تومان به پمپ بنزین پرداخت می‌نماید ولی 40 لیتر بنزین دیگر نیاز دارد. خانواده ب با 50 واحد 50 لیتر بنزین خریداری کرده و 50 هزار تومان به پمپ بنزین پرداخت می‌کند و 40 وان اضافه می‌آورد. خانواده الف به قیمت توافقی از خانواده ب 40 وان می‌خرد که فرض شود هر وان را 3 هزار تومان می‌خرد؛ پس 120 هزار تومان به خانواده ب می‌دهد و 40 وان می‌خرد با این 40 واحد 40 لیتر بنزین می‌زند و 40 هزار تومان هم به پمپ بنزین پرداخت می‌کند.

در حالت کلی خانوارها حجمی از وان خواهند داشت که با آن می‌توانند آب، برق، گاز، بنزین و سایر حامل‌های انرژی را خریداری کنند و در صورتی که مازاد آوردند آن را در سامانه‌ای خواهند فروخت. اینکه با هر نوع وان چه مقدار از هر نوع حامل انرژی می‌توان خرید که با محاسبات دستگاه‌های مربوطه در زمان اجرا به دست خواهد آمد.

آنچه مربوط به مصارف عمومی است مانند حمل و نقل عمومی و یا مصارف برق و گاز دستگاه‌های دولتی بر اساس سهم مشخصی که دولت با توجه به استانداردها تعیین می­کند تخصیص داده می­شود. این سهمیه بر اساس وان تعیین می­شود و قابلیت تبدیل و واگذاری به غیر را ندارد. همچنین وان اختصاص یافته به تولیدکنندگان نیز قابلیت تبدیل و واگذاری را ندارد.

این طرح بدون افزایش نقدینگی و فشار بودجه­ای به دولت می­تواند آثار یارانه­ی نقدی را داشته باشد و با استفاده از فناوری­های ارتباطی موجود که خوشبختانه امروز همگان امکان دسترسی به آن را دارند قابلیت مناسبی برای اجرای آسان و کم هزینه دارد.

برای اجرای این طرح نیازی به ایجاد سامانه­ی جدید یا حتی صدور مجدد کارت سوخت نیست. هر فرد صرفاً با یک شماره حساب بانکی که هم­اکنون برای دریافت یارانه وجود دارد و یک شماره تلفن همراه می­تواند سفارشات خرید و فروش وان و همچنین خرید بنزین و پرداخت قبوض گاز و برق خود را انجام دهد.

برای خرید بنزین هر فرد در پمپ بنزین با همان کارت بانکی که از طریق تلفن همراه حساب وان نیز به آن وصل است پرداخت ریالی را با قیمت مصوب انجام می­دهد و خود سامانه به همان میزان از حساب وان او نیز کسر می­نماید. اگر حساب وان او به اندازه کافی موجودی نداشته باشد می­تواند همان­جا به قیمت روز وان را خریداری و معادل آن از حساب ریالی او کسر شود.

برای گاز و برق، هم مبلغ ریالی و هم سهمیه وان در قبض ثبت می­شود و هر فرد با روش فعلی پرداخت قبوض، از دو حساب «ریالی» و «وان» خود همزمان پرداخت را انجام می­دهد که در صورت کمبود موجودی وان باید آن را بخرد و یا از سهم وان ماه آینده او کسر شود. بنابراین

  1. مصرف‌کنندگان انرژی به سمت کاهش میزان مصرف علاقمند می‌شوند؛
  2. عدالت در پرداخت یارانه رعایت می‌شود؛
  3. نسبت به شیوه مستقیم پرداخت یارانه نقدی و آزادسازی قیمت انرژی بر سطح قیمت کالاها و خدمات اثر کمتری خواهد داشت و فقط پول جدیدی به نام وان ایجاد می‌شود، و در نتیجه شیب افزایش تورم را نسبت به آزادسازی قیمت انرژی کندتر خواهد کرد
  4. مرکز داده‌ای از انرژی برای دولت به وجود خواهد آورد که ارزش فراوانی برای برنامه‌ریزی دارد.

سیاست‌گذار امکان تغییر شیوه یا تغییر قیمت با توجه به شرایط جامعه را در آینده خواهد داشت.

 

پایان
mdi-bookmarkدسته‌بندی: دیگران یادداشت کارگروه‌ها مجموعۀ کارگروه‌های اقتصادی
mdi-tag-multipleبرچسب‌ها: طرح وان پیشران‌های پیشرفت روایت معیشت
لینک کوتاهmdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printer
از همین رویداد
روایت معیشت و شادکامی
با همین بودجه و همین امکانات رفاهی دولتی، برای گردشگری و امکان سفر «همه خانواده‌های ایرانی» برنامه داریممطالب
جلیلی: مدیریت مصرف انرژی باید در اختیار خود مردم قرار گیرد/ طرح «وان» بدون افزایش قیمت ها، سهم آحاد جامعه از انرژی را به آنان برمی گرداندمطالب
روایت شادکامی؛ قسمت اول: رفاه و تفریح خانوادگیچندرسانه‌ای
روایت معیشت؛ قسمت دوم: طرح وانچندرسانه‌ای
مخالفید؟ بگویید طرحتان چیست…تصاویر
مطالب مشابه
سایر مطالب مرتبط را بخوانید
گفت‌وگو
دیدگاه خود را بیان کنید
انصراف ارسال دیدگاه دیدگاه‌های ارزشمند شما 30 دیدگاه
مصطفی شاملو 02 خرداد 1400 - 18:09 ارسال پاسخ
خدا قوت
لطفا درباره اشکالات طرح های اینچنین لطفا توضیح بدید و راهکار جلوگیری از سو استفاده احتمالی رو هم بیان کنید
مهدی فرحی در پاسخ به مصطفی شاملو 06 خرداد 1400 - 01:37 ارسال پاسخ
چنین طرحهایی، نسبت به وضع موجود، طرح خوبی است چون یک گام اساسی در عدالت اقتصادی در استفاده عموم از بیت المال میباشد

اما یکی از اشکالات مهم این طرح، ایجاد یک درآمد حداقلی برای قشر فقیر جامعه هست. اشکال در اینجا هست که یک فرد بزهکار، ممکن است درآمد بادآورده اینچنینی را صرف امور غیر ضروری بکند

۱. بنظر میرسد یک گام تکمیلی این طرح این چنین باشد که افراد نتوانند سهمیه انرژی خود را بصورت وجه نقد دریافت کنند.

بلکه نیاز به سامانه کالاهای ایرانی داریم و افراد بتوانند مایحتاج خود را بصورت کالا خریداری بکنند. با این روش، درآمد حاصل از صرفه جویی و عدالت در توزیع یارانه انرژی، مستقیما وارد زنجیره حمایت از تولید ملی بکنند و به جهش تولید کمک میکند

۲. صلاحیت اجتماعی والدین باید بطور جداگانه سنجش بشود و افراد معتاد و بزهکار نتوانند درآمد یارانه ای فرزندان خود را هدر بدهند. باید فرزندان یا مادر خانواده بتواند با یک درخواست بررسی ساده از طریق سامانه، یارانه خود و فرزندانش را از سرپرست خانواده مستقل کند

۳. خانواده کم مصرف براساس میانگین مصرف انرژی یک ساله، بتواند برای خود یک اعتبار اقتصادی ایجاد کند و بتواند کالاهای ایرانی گرانتر را بصورت قسطی و از طریق تضمین درآمد یارانه انرژی، تهیه کند. مثلا بتواند بجای خرید ۵۰۰ هزار تومان خوراک، یک یخچال در ۱۲ ماه بخرد
Kardarblash 05 خرداد 1400 - 10:46 ارسال پاسخ
یک اثر کاملاً نهادی شگرف که طرح وان بر اقتصاد ایران دارد و به یک معنی بسیار سازنده تر از سایر آثار مثبت آن (شامل اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از قاچاق سوخت، استفاده­‌ی بهتر از منابع انرژی و توزیع عادلانه­‌ی درآمدهای ناشی از نفت و گاز) می باشد، انتقال بار تسویه بخش قابل ملاحظه ای از تراکنش ها از عهده ریال به دوش وان است. (که به عنوان یک «حواله رمزنهاد - Cryptotoken» عمل می کند.)
از منظر گفتمان «اقتصاد پرداخت - Payment Economics»، سیاست گذار بخش عمومی اقتصاد ایران، همزمان باید دنبال (1) حداکثرسازی وقوع تراکنش های واجد شرایط کارآیی و (2) حداقل سازی میزان استفاده از ریال در تسویه تراکنش ها باشد.
طرح وان به خوبی این اهداف را محقق می کند.
amir hossien 05 خرداد 1400 - 20:08 ارسال پاسخ
دولت شما چه برنامه ای در مورد هزینه های جانبی افزایش سوخت و قبوض داره؟
به عنوان مثال شما قیمت بزنزین رو افزایش میدید و ما به تفاوت رو در وان میریزید اما با قیمت لباس که افزایش پیدا میکنه چیکار میکنید؟
مرتضی عطایی در پاسخ به amir hossien 08 خرداد 1400 - 07:53 ارسال پاسخ
این طرح وان فقط مخصوص بخش خانگی است و قیمت بنزین باقی بخش ها تغییری نمیکند پس تورمی هم نخواهیم داشت
مهدی فرحی 06 خرداد 1400 - 01:24 ارسال پاسخ
ایده ای بسیار عالی هست.
ایده های خوب دیگری در حوزه های
۱. کوچک سازی دولت
۲. توسعه تعاون
۳. دولت الکترونیک
۴. توسعه روستا
۵. ستاد خودکفایی دولت
۶. سازمان متخصصین کشور و مردمی سازی حکمرانی
۷. طرح سرباز تخصصی
۸. دانشگاه ملی فناوری توانا
۹. حذف زنجیره واسطه گری در شبکه توزیع کشور
۱۰. گامهایی در توسعه عدالت اجتماعی
۱۱. تحول در سیستم بیمه و تامین اجتماعی
و .... وجود دارد. چطور میتوان این طرحها و هزاران طرح مثل این را اطلاع رسانی کرد و در مجامع اندیشکده ای، نهایی و عملیاتی نمود
محمد 06 خرداد 1400 - 04:09 ارسال پاسخ
ایده ی بسیار خوبی است... ان شاءالله شاهد اجرایی شدن ایده های موثر و کارا در دولت آینده باشیم
علیرضا 06 خرداد 1400 - 12:47 ارسال پاسخ
اینقدر میگید برنامه و .. اینه برنامه تون؟؟؟؟

خب بشنید فکر کنید و شعر ببافید
امیررضا در پاسخ به علیرضا 07 خرداد 1400 - 16:53 ارسال پاسخ
قشنگ‌معلومه‌چیزی‌ازعدالت‌و‌اقتصادبرترحالیتون‌نیست‌جناب‌وفقط‌طوطی‌وارحرف‌دشمنان‌ایرانیان‌رو‌تکرارمیکنید
احمد 11 خرداد 1400 - 06:55 ارسال پاسخ
عموم خانواده های ضعیف از داشتن تلفن همراه هوشمند و در نتیجه دسترسی به اپلیکیشن محروم هستند
برای این مسپله چه تمهیداتی دیده شده.
آیا این اپلیکیشن هم مانند سایر اپلیکیشن های ایرانی بر روی سیستم عامل های ios دچار مشکل خواهد شد؟
حاجی در پاسخ به احمد 11 خرداد 1400 - 08:16 ارسال پاسخ
اگر فیلم کامل روایت طرح وان رو دیده باشی، اونجا توضیح دادن که هیچ اپلیکیشن یا گوشی هوشمندی نیاز نیست و داشتن یه حساب بانکی و یه شماره موبایل کافیه و با یه گوشی ساده که بشه کد دستوری ستاره مربع باهاش گرفت هر نفر میتونه وان خودشو مدیریت کنه.
احتمالاً اپلیکیشن مثلا برای راحتی بیشتره. وگرنه تصریح کردن که ضروری نیس.
احمد در پاسخ به حاجی 11 خرداد 1400 - 08:58 ارسال پاسخ
بله این بخش رو متوجه شدم اما تو ویدیو گفته شد که برای انجام نقل و انتقالات قیمت روز هر وان در اپلیکیشن نمایش داده میشه و این نقل و انتقالات از طریق اپلیکیشن انجام میشه
احمد در پاسخ به حاجی 11 خرداد 1400 - 09:01 ارسال پاسخ
واحد های صنفی هزینه حامل های انرژیشون به چه صورت بررسی میشه
صد در صد مصرف برق یک سوپر مارکت که چندین یخچال داره با مصرف برق یک پارچه فروشی که نهایت چند لامپ داره متفاوته
نکته اول اینکه چطور این سهمیه تخصیص داده میشه؟
نکته دوم چطور اتفاقی که توی سهمیه بندی بنزین و تاکسی ها و وانت ها افتاد و سهمیشون فروش رفت و ماشین های وانت و تاکسی قراضه برای فروش گذاشته شدن برای جواز های کسب نمی افته؟
mdi-check-decagram حیات طیبه در پاسخ به احمد 11 خرداد 1400 - 10:54 ارسال پاسخ

این طرح فعلا فقط برای بخش خانگی است.


برای اطلاعات بیشتر این ‌گفت‌وگو را نیز ببینید؛ بخش غیرخانگی سقف ندارد و قابل‌فروش هم نیست (دقیقۀ 38 گفت‌وگو).

حمید آشتیان 12 خرداد 1400 - 03:21 ارسال پاسخ
سلام طرح بسیار خوبی است فقط یک سوال در مورد مطرح میشه که وقتی امکان پرداخت قبوض از حساب بانکی هست چه لزومی دارد اقدام به خرید وان کنیم؟
دوستی در پاسخ به حمید آشتیان 12 خرداد 1400 - 08:12 ارسال پاسخ
اونی که وان زیادی آورده، اگر ارزون‌تر از قیمت بفروشه می‌صرفه دیگه. اون موقع من که زیاد مصرف کردم و وانم تموم شده، به‌جای این که با قیمت متداول پرداخت کنم، می‌رم از یکی که ارزون‌تر می‌فروشه وان می‌خرم و با وان می‌پردازم. این طوری به نفع هر دومونه؛ هم من ارزون تر پرداختم، هم اون یه پولی گیرش میاد.
امیر عطایی 12 خرداد 1400 - 05:57 ارسال پاسخ
میزان اعتباری که برای هر شخص یا خانوار در نظر گرفته میشه چقدر هست؟
مثلا در ماه چند لیتر بنزین، چند کیلووات ساعت برق، چند مترمکعب گاز؟
mdi-check-decagram حیات طیبه در پاسخ به امیر عطایی 12 خرداد 1400 - 08:08 ارسال پاسخ

بر اساس میانگین مصرف کشور تعیین خواهد شد.


برای آگاهی بیشتر این گفت‌وگو را ببینید؛ به پاسخ سؤال شما نیز اشاره شده است.


 

دوستی در پاسخ به امیر عطایی 12 خرداد 1400 - 08:25 ارسال پاسخ
پست آخر اینستاگرامشون رو ببین اونجا نوشته.
لرزاده 12 خرداد 1400 - 09:19 ارسال پاسخ
با عرض سلام و ادب
لطفا بفرمایید قیمت انرژی پس از این طرح واقعی می شود یعنی چه؟
آیا قیمت حامل های انرژی مثل برق و گاز و یا آب شناور می شود؟
سهم بنگاه های صنعتی در این طرح چگونه است؟
با تشکر فراوان
حسن 13 خرداد 1400 - 07:30 ارسال پاسخ
سلام
فقط همین یک طرح اگه درست اجرا بشه می تونه چهره ی اقتصادی کشور رو به کل تغییر بده!
درک مصرف درست نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار در سال یعنی توزیع صحیح چیزی حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در سال بین همه ی مردم و صنایع و کسب و کارها به صورت عادلانه و صرفه جویی هنگفتی که از این مسیر حاصل می شه، شاید کشور رو در رده ی مرفه ترین و ثروتمند ترین کشورهای دنیا قرار بده!
اینجاس که باید گفت مردم دیگه به یارانه ی ۴۵ هزار تومانی فکر هم نخواهند کرد.
به امید موفقیت ...
یا علی ع
حسن 13 خرداد 1400 - 07:34 ارسال پاسخ
سلام
به نظرم می شه رمز ارز وان رو هم ایجاد کرد که پشتوانه اش بزرگترین میزان یارانه ی انرژی در جهانه.
با مدیریت عرضه ی درست این رمز ارز مردم می تونن از افزایش ارزش اون در بازار هم در کنار صرفه جویی ای که انگیزش ایجاد شده، منتفع بشن.
به امید موفقیت ...
یا علی ع
موعود خوش بیان در پاسخ به حسن 26 مرداد 1400 - 22:22 ارسال پاسخ
فوق العاده ترین نظری که اینجا خوندم
یه کم درباره اش فکر کنید واقعا چی میشه
احسان 16 خرداد 1400 - 18:51 ارسال پاسخ
خب این طرح نهایت یه لایحه س که میره تو مجلس اون مصوبه مجلس چقدر با این طرح اختلاف پیدا میکنه شرطه :)) تا ساختار تصمیم گیری اصلاح نشه این طرح ها به نتیجه نمیرسه
رضا 24 خرداد 1400 - 00:12 ارسال پاسخ
کاش میشد موشن گرافی رو دان کرد و توی گروه ها فرستاد
mdi-check-decagram حیات طیبه در پاسخ به رضا 24 خرداد 1400 - 09:31 ارسال پاسخ
پیوند دریافت ویدئو افزوده شد.
حسین 08 مرداد 1400 - 20:35 ارسال پاسخ
نکته که اینجا وجود دارد این طرح تورم موجود رو افزایش میده با این حجم یارانه ها به هر خانوار ۴ نفره ۴۰۰ دلار یارانه تعلق میگره که مصرف عادی یک خانوادخ شاید ۲۰۰ دلار رو ببره اون ۲۰۰ دلار به قیمت روز برای هر خانواده تقریبا ۴ تا ۵ میلیون عایدی داره که با خرید کالا مصرف کالا به شدت بالا میره و یک تورم بالای شاهد خواهیم بود که جبران این تورم در کوتاه مدت میسر نیست
س.ف 26 مرداد 1400 - 19:35 ارسال پاسخ
به نام خدا
این طرح بنظر حقیر بدرستی روی بزرگترین مشکل و بی عدالتی حیرت اور کشورمان دست گذاشته است که همان مساله تخصیص یارانه های پنهان انرژی به طیف های خاص، که اغلب شامل ثروتمندان هستند میشود. اما متاسفانه در قدم بعد طرح با مشکلات غیرقابل اغماضی رو به رو ست که میتواند کل طرح رو به شکست بکشاند. 1. در این طرح به مشکل تخصیص این یارانه پنهان بین کلاهای مختلفی اعم از کشاورزی(گندم پسته و..)، صنعتی(فولاد سیمان و...) معدنی که از این یارانه پنهان استفاده عمده ای می برند کوچکترین اشاره ای نشده (بخصوص اینکه کدام کالا برای کشور سوداورتر است که این مساله محلی نیز هست، یعنی تحت قیمت های واقعی کالایی که در مازندران بصرفه است در کرمان نیست و بالعکس) ! برای روشن شدن مطلب فرض کنید یارانه بجای تعلق به حاملهای انرژی، به هزینه کارگران برای تمام صاحبان کسب و کار تعلق میگرفت. یعنی مقامات بالادستی هزینه کارگر را برای تمام کارفرمایان و کشاورزان و... صفر تمام میکردند. در این صورت کالایی که کارگربرتر بود بعلت تعلق این یارانه، خود را جز سودده ترین وحیاتی برای کشور (می پنداشت یا) عامدانه معرفی می کرد و کالاهایی که به این اندازه کارگربر نبودند توان رقباتی خود را با آن کالا از دست می دادند در نتیجه زمینه هایی که حقیقتا میتوانست قطب پیشرفت کشور باشد از دست می رفت و صنایع و کالاهای غلط ذکر شده جایشان را میگرفتند. در نتیجه مثلا کشاورز تا مدتها نمیفهمید که در صورت معیار قرار دادن(چندین معیار دیگر نیز وجود دارند بمانند ارزش و امنیت غذایی که در صورت شرایط اضطراری برای کشور نتایج می توانند تحت تاثیر قرار میدهند) سود دلاری فوب خلیج فارسِ محصول تولید شده، به ازای مصرف یک مترمکعب آب ، پسته از هندوانه و هندوانه از گندم سوداورتر است. از این مهمتر این سوال مطرح است که بطورکلی چرا یک صاحب باغ، کارخانه و سهامداران انها و... که بهربرداران اصلی یارانه های انرژی اند به نسبت یک فرد فقیری که در دهی در مثلا حوالی قلعه گنج کرمان قرار دارد باید این یارانه عمیقتر کننده شکاف طبقاتی را برای خود و بدتر از ان وارثان آتی کارخانه بصورت مدام العمر بگیرند؟!!!!!!!!(بی عدالتی مطلق!!!) 2. مساله دوم،مشکل قاچاق را حل نمیکند. به عنوان مثال مانند مشکل تخصیص دادن سهمیه دلار صرافی(مثلا2400دلار) به هر کارت ملی که با وجود تحت کنترل بودن دلارهای موجود در بانک مرکزی و اشحاص گیرنده... باز هم این اجحاف حتی در حق جماعتی که سهمیه دلار صرافی خود را دریافت کردند بواسطه گروهی که صاحبان صرافیهای غیر مجاز یا مجاز در شهرهای مرزی و یا حتی وارد به جزئیات راه های نچندان پیچیده گرفتار دور زدن نظارت ها باشند سود قابل توجه کسب می کنند. در حالیکه در صورت تقریبا یکسان بودن ارز ازاد و صرافی در صورتی که باز هم فردی قصد تقلب داشت بعلت اینکه از مبدا، قیمت واقعی و بدون تخفیف حساب شده و بالطبع توسط او باید داده شود، عایدی چندانی مگر با طرح های پیچیده و بسیار نادرتر از حالت قبل، بدست نمی اید. ظلم از جهت دیگری نیز هست که آن نادیده گرفتن حق نسل و نسل های بعد از ماست که کلا حساب نشده اند. و البته در نهایت اشکالاتی که وجود خواهند داشت مساله تورم است که البته بر همه جامعه اعمال میشود و بنظر عدالتی بیشتری در سختی بطور نسبتا مساوی تر به همه، تا توزیع کاملا ناحق تر و بی حساب کتاب تر یارانه پنهان حامل های انرژی ست و 2. عیب بعدی فشار وارده ناشی از حقیقی کردن قیمت ها بر قشر ضعیف جامعه است که این مشکل با دادن جلوتر اختلاف افزایش قیمت حامل های انرژی به خود این گروه، قبل از اصلاحات و البته با عیب تورمی که اشاره شد که در قسمت قبل گفتیم بالنسبه منحنی فشارش توزیع یکسانتری بر همه اقشار دارد و البته با دادن پیش از موعد یارانه به قشر ضعیف از اثار بسیار بدش تا حد خوبی جلوگیری می شود. قابل توجیه است. 3. نهایتا باید توجه داشت این مشکلات حاشیه ای ست که در کنار برقراری عدالتی پیش می آیند و سختی مسیر نباید ما را از اصل مساله غافل کند. ریشه اصلی عدم اقدام این است که فرد از خود گذشته و مومنی حاضر است خودش را بدنام حداقل هفت و هشت سال اتی عوام ایران اما برقرارکننده عدالت و درستی برای کل مردم و نسل ها بکند؟(البته قطعا جزئیات و حالات خاصی باقی می مانند که نیاز به بحث خواهند داشت).
مهدی اسکندری فاتح 24 آذر 1401 - 19:47 ارسال پاسخ
با سلام و احترام طرح های خیلی خوبی داده میشه مثل طرح وان یا انجمن پول طلا در مورد دو واحدی کردن پول ایران به ریال و پولطلا و خیلی از این نمونه طرح ها ولی متاسفانه اجرایی نمیشود تا عدالت پرداخت یارانه ها را لمس کنند امروزه با افزایش نقدینگی کل فشار روی اقشار بدبخت جامعه میوفته و امروز باید جلوی افزایش نقدینگی افشار گسیخته را با پولطلا یا کارت بکارت پول طلا که طرح در انجمن پولطلا نوشته شده پیاده سازی شود امیدواریم اتفاق خوب بیوفته تا قبل اینکه کامل مردم خسته و اعتراضات به خیابان ها کشیده شود ...
مهدی اسکندری فاتح 24 آذر 1401 - 19:49 ارسال پاسخ
با سلام احترام باید برای تاکسی ها و حمل نقل عمومی گازوییل و بنزین سهمیه ای پرداخت شود تا در قسمت حمل نقل و باربری تورمی روی اجناس کشیده نشود