mdi-map-marker صفحه اصلی mdi-chevron-double-left اخبار mdi-chevron-double-left دفاع مقدس؛ پیروزی جنود عقل بر جهل مدرن بازگشت
سخنرانی دکتر سعید جلیلی در یادواره شهدای شهرستان پیشوا ۹۳/۷/۳

دفاع مقدس؛ پیروزی جنود عقل بر جهل مدرن

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در یادواره شهدای پیشوا که با سالروز شهادت امام جواد علیه السلام مقارن شده بود، ضمن تسلیت این روز در تبیین اهمیت جهاد در راه خدا به حدیثی از آن حضرت اشاره کرد و با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره تأکید کرد که ائمه ما جان های خود را برای رضای خدا خرج کردند تا دعوت خدا را بیان و آشکار و دستورات خدا را روشن کنند و حدود خداوند برپا شود.
مدت زمان تقریبی مطالعه:10 دقیقه و 45 ثانیه
mdi-calendar04 مهر 1393 - 07:41
mdi-comment 2
mdi-folderپرونده 8 سال دفاع مقدس
دکتر سعید جلیلی برای شرکت در مراسم یادواره شهدای 300 شهید سرافراز پیشوای ورامین، بعدازظهر پنجشنبه به شهرستان پیشوا رفت و مورد استقبال امام جمعه، فرماندار، نقوی حسینی نماینده مجلس، فرماندهان نظامی و مردم قرار گرفت. این مراسم در آستان مقدس امامزاده جعفربن موسی الکاظم(س) با حضور گسترده و پرشور اهالی پیشوا، به ویژه جوانان برگزار گردید.
قبل از سخنان دکتر جلیلی، حجت الاسلام رحمتی نیا، امام جمعه پیشوا در سخنان کوتاهی ضمن خوشامدگویی به وی، به توصیف ویژگی های انقلابی مردم پیشوا پرداخت و خاطرات حرکت کفن پوشان پیشوا در روز 12 محرم در حمایت از امام(ره) و انقلاب را بازگو کرد.
 

ارزش دوستی و دشمنی برای خدا

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در یادواره شهدای پیشوا که با سالروز شهادت امام جواد علیه السلام مقارن شده بود، ضمن تسلیت این روز در تبیین اهمیت جهاد در راه خدا به حدیثی از آن حضرت اشاره کرد که می فرمایند: خداوند متعال به یکی از پیامبران بزرگ چنین بیان فرمود که زهد در دنیا بسیار خوب است و آثاری دارد همچنان که انقطاع از دنیا هم خوب است و بنده ای را نزد پروردگار عزیز می کند؛ اما خداوند به آن پیامبر چنین می فرماید که در کنار زهد در دنیا، آیا به خاطر من با کسی دشمنی کردی یا نه؟ آیا به خاطر من با کسی دوستی کردی یا نه؟
دکتر جلیلی با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره که در آن خطاب به ائمه علیهم السلام می گوییم که شما برای خداوند جهاد کرده اید، تأکید کرد که ائمه ما جان های خود را برای رضای خدا خرج کردند تا دعوت خدا را بیان و آشکار و دستورات خدا را روشن کنند و حدود خداوند برپا شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: انقلاب اسلامی حرکتی در این جهت بود. در همین پیشوای ورامین، مردم در روز 12 محرم برای پاسخ به دعوت خداوند، کفن پوشان قیام کردند تا دعوت حق را اجابت نمایند تا حیات جدیدی را تجربه کنند. وقتی این حرکت شروع شد، تمام قدرت های آن زمان در دنیا موافق آن نبودند و همه آنها پشتیبان رژیم شاه بودند اما انقلاب اسلامی پیروز شد و توانست اراده خود را بر آنها غلبه دهد.
 
IMG_6010

تهدید نظامی،یک بلوف سیاسی

عضو شورای راهبردی روابط خارجی با یادآوری دوره دفاع مقدس و در تبیین اینکه تهدید به روی میز بودن گزینه نظامی از سوی دشمنان یک بلوف است، گفت: 34 سال پیش در چنین روزهایی جنگ به ملت ما تحمیل شد. آن روز که آنها با توسل به عروسکی به اسم صدام این جنگ را تحمیل کردند، با چه تحلیلی اقدام کردند؟ تحلیل دوستان ما چه بود؟
روزی که تمام قدرت های وقت با پشتیبانی از صدام جنگ را علیه ملت ایران آغاز کردند، معتقد بودند که به کمک جنگ افزارها می توانند حرکت انقلاب اسلامی را مضمحل کنند. آنها اولین گزینه ای که روی میز گذاشتند، گزینه نظامی بود که برای مقابله با انقلاب اسلامی از آن استفاده کردند. آن هم نه یک گزینه نظامی ساده که فقط بخواهند منطقه ای کوچک را مورد هجمه خود قرار دهند بلکه با تمام قدرت کار خود را آغاز کردند.
 آنها اولین گزینه ای که روی میز گذاشتند، گزینه نظامی بود که برای مقابله با انقلاب اسلامی از آن استفاده کردند.
وی با اشاره به تجهیز کامل صدام توسط قدرت های آن روز دنیا اظهار داشت: 4 استان ما را اشغال کردند و هرآنچه را که در توان داشتند در اختیار متجاوز قرار دادند. از توپ و تانک و هواپیما و بمب گرفته تا بدترین سلاح ها مثل سلاح شیمیایی. بعد هم خودشان به صراحت اعتراف کردند که این صدام نبود که جنگید بلکه ما بودیم.
رییس یکی از کشورهای عربی منطقه در یکی از ملاقات ها گفته بود که ما سلاح نداشتیم، اما تا جایی که امکان داشت پول دادیم به صدام برای جنگ علیه ایران. همه قدرت های جهان در آن روز که شامل آمریکا، شوروی، انگلیس، آلمان و همه قدرت ها می شدند، هرچه در توان داشتند سلاح در اختیار متجاوز قرار دادند و دیگرانی هم پول خرج می کردند، این همه تدارکات در برابر ملتی بود که تازه انقلاب کرده و با اجابت به دعوت خدا و پیامبر می خواست بر سر پای خود بایستد.
دکتر جلیلی سپس به بعد دیگر گزینه نظامی دشمنان در سال های نخست پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: علاوه بر تجهیز خارجی، در داخل نیز گزینه نظامی را به شکل دیگری در دستور کار قرار داده بودند. در همان سال های ابتدای انقلاب، بیش از 17 هزار نفر از مردم ایران توسط مزدوران آنها ترور شدند. از رییس جمهور، نخست وزیر، نمایندگان مجلس و رییس قوه قضاییه گرفته تا مردم کوچه و بازار. یک جنگ نابرابر شکل گرفته بود؛ از سویی 4 استان کشور تحت اشغال درآمده بود و از سویی در داخل هم برخی مزدوران مشغول تحرکاتی بودند که بدترین آنها ترور بود و 17 هزار نفر را بدین طریق به شهادت رساندند. فشارهای این چنینی به تحریم های اقتصادی هم رسید.
در یک محاسبه مادی چه نتیجه ای از این جنگ می شد گرفت؟ چه چیز این صحنه نبرد نابرابر را هدایت می کرد؟ ما اگر برای آن موفقیت ها و شکست ها تحلیل درستی نداشته باشیم، در ادامه راه ممکن است دچار خطا شویم. اینجا بود که عظمت آن اندیشه ای که امام راحل با خود آورده بود، خود را نشان می دهد. اندیشه ای که همه محاسبات را عوض کرد. اندیشه ای که اگر همه قدرت ها با همه تجهیزات نظامی در یک طرف باشند، و در طرفی دیگر، ملتی باشند که بخواهند اراده خود را به پیش ببرند، پیروزی نهایی با اراده ملت خواهد بود.
امروز صدام کجاست و ما کجا هستیم؟ آنانی که به صدام کمک می کردند، کجا هستند؟ آنها شعار می دادند که 3 روزه اهواز را می گیریم و یک هفته ای چه می کنیم و چه می کنیم و نمی گذاریم تا آن حرکت انقلاب اسلامی شکل واقعی به خود بگیرد. امروز خود آنها اعتراف می کنند که ایران تبدیل به یک قدرت بزرگ شده است و بدون ایران نمی شود مسایل منطقه را حل کرد.
 

نترسیدن؛باطل السحر نقشه دشمنان

آن سرمایه بزرگی که توانست ایران را در برابر آن جنگ نابرابر به پیروزی برساند، همین شهدای بزرگوار بودند که محاسبات جدیدی را وارد سیستم محاسباتی عالم کردند و محاسبات قبلی قدرت ها را به هم زد.
 
IMG_6014
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این اقدام شهدا که باطل السحر تلاش دشمنان شد، بیان کرد: قدرت های دنیا با تمام تجهیزات نظامی وارد جنگ شدند تا ملت ایران را از ادامه حرکتی که آغاز کردند بودند، بترسانند اما باطل السحر آن محاسبات، نترسیدن بود که شهدای ما این مساله را برای ملت ایران به هدیه آوردند.
باطل السحر محاسبات دشمنان، نترسیدن بود که شهدای ما این مساله را برای ملت ایران به هدیه آوردند.
جلیلی تأکید کرد: در مراسم های یادواره شهیدان، فقط ما به شهدا پیام نمی دهیم که راهتان را ادامه می دهیم؛ بلکه آنها هم به ما پیام می دهند. پیام آنها این است که نترسید و نگران نباشید. این، آن نکته ای است که قدرت را جابجا کرده و محاسبات را عوض می کند. لذا حرکت انقلابی ملت نه تنها سرکوب و ضعیف نشد، بلکه قویتر شد.
 
عضو شورای راهبردی روابط خارجی به مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: به خاطر همین قدرت است که امروز همه آنها با هم در یک طرف میز می نشینند و جمهوری اسلامی ایران به تنهایی در یک طرف دیگر. 6 قدرت با هم می گویند شما نباید غنی سازی 20 درصد داشته باشید و اگر درصدد داشتن آن برآیید، تحریم می کنیم، اما یکطرف در مقابل آنها می نشیند و می گوید که این غنی سازی نیاز و حق قانونی من است و باید به آن برسم، و موفق هم می شود که به آن برسد.
 

جنود عقل در برابر جنود جهل مدرن

دکتر جلیلی اظهار داشت: این، همان اندیشه بزرگ است؛ در آن جنگ نابرابر و در دفاع مقدس، جنود عقل در برابر جنود جهل مدرن ایستاد. اینجا بود که عقلانیت به معنای واقعی آن که معنویت و عدالت بود، ظهور کرد. اینجا عقلانیت، واقعیت را به خوبی شناخت و اجازه نداد تا کسانی دیگر برای او واقعیات را تعریف کنند.
جلیلی در ادامه به بیان بخش هایی از پیام امام خمینی(ره) پس از قبول قطعنامه پرداخت و اظهار داشت: حضرت امام(ره) پس از جنگ در پیامی که صادر می کنند، واقعیات مبتنی بر دین و عقلانیت دینی بیان می کنند و می فرمایند که ما در جنگ، دوست و دشمن خود را شناختیم. ما در این جنگ ثابت کردیم که می توانیم روی پای خود بایستیم. ما فهمیدیم که روح اسلام ناب می تواند چه موفقیت های بزرگی را رقم بزند و آنها از این نگران هستند.
وی افزود: آنها از این نگران هستند که چنین اندیشه ای مانند یک شجره طیبه شکل گرفته و هر روز دارد میوه ها و ثمرات خود را می دهد. این اندیشه فقط خرمشهر را آزاد نمی کند؛ به دنبال خود، جنوب لبنان را هم آزاد می کند؛ سرنوشت جنگ های 22 روزه و 33 روزه به گونه ای دیگر رقم می خورد و پیروزی به کسانی تعلق می گیرد که آن اندیشه را ادامه می دهند و مبنای محاسبات عوض شد. در جنگ اخیر غزه مشاهده کردید که یک طرف هرآنچه سلاح دارد را به وسط میدان می آورد اما جواب نمی گیرد. او بیشتر از این چه کار می توانست انجام دهد؟ بی هیچ ملاحظه ای زن و مردم و بچه ها را می کشد و خانه ها را ویران می کند اما در مقابل، مردمی که پیرو آن اندیشه بزرگ هستند، حرف دیگری می زنند. آنها می گویند
«حسبنا الله و نعم الوکیل»
خدا برای ما کافی است و چه خوب پشتیبانی است.
و محاسبات متفاوت خود را به تصویر می کشد. این اندیشه را امام عظیم الشان برای ملت اسلام هدیه آوردند.
عظمت 8 سال دفاع مقدس ما این بود که عقلانیت مبتنی بر معنویت و عدالتخواهی را به جهان معرفی کرد و هر دوی آنها را ارتقا داد. امروز آنانی که از این مساله ضربه خورده اند، تمام قدرت خود را به کار گرفته اند تا آن اندیشه بزرگ را تضعیف کنند.
 
IMG_5996

قدرت حقیقی یک ملت کجاست؟!

رییس تیم قبلی مذاکره کننده هسته ای کشورمان، به یکی از گفت و گوهای خود با طرف های غربی اشاره کرد و گفت: در یکی از گفت و گوهای هسته ای به یکی از آنها گفتم با همه این بحث هایی که مطرح می کنید  و می گویید که احتمال می دهید که شاید در آینده ایران یک بمب اتم داشته باشد، امروز خودتان اعتراف می کنید که هزاران بمب اتم دارید. ما که نه بمب داشتیم و نه در پی آن بودیم و همیشه هم گفتیم که بمب اتم نه قدرت می آورد و نه مشروعیت؛ شما که هزاران بمب اتم دارید چرا موفق نشدید حتی در یکجا به موفقیت برسید و اراده خودتان را تحمیل کنید؟ شما اراده کردید که شاه بماند، ملت ما اراده کرد که شاه برود، شاه رفت. شما به صورت متحد از صدام پشتیبانی کردید، اما ملت اراده کرد پیروز بشود و شد. همه شما اراده کرده بودید تا ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای دسترسی نداشته باشد، ملت ما اراده کرد و امروز به این انرژی دسترسی پیدا کرده است. چرا موفق نشدید؟
 
دکتر جلیلی به سخنان کامرون نخست وزیر انگلستان در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره ای کرد و گفت: اظهارات امروز نخست وزیر انگلیس یکی از همان مصادیقی است که به قول مقام معظم رهبری تنها برای تفریح خوب است. او امروز در توهماتی که دارد، فکر می کند می تواند بحران های شکل گرفته در مجموعه قدرت خودشان را با چنین اظهاراتی بپوشاند.
 
استاد اندیشه سیاسی اسلام در بخش پایانی سخنان خود افزود: آن اندیشه بزرگ که موجب ایستادگی و پیشرفت ملت ایران شده است بر پایه عقل دینی استوار مانده، عقلی که البته با محاسبات مادی و دنیایی آنان قابل تعریف نیست. لذا تمام تلاش آنها بر این مساله استوار است تا ملت را از این اندیشه بزرگ خالی کنند و آنها نگران این هستند که انقلاب اسلامی توانست واقعیت های جهان را بر مبنای حقیقت نشان دهد و اجازه نمی دهد که آنها واقعیت مدنظر خود را هرطور که می خواهند، به ما تحمیل کنند.
این اندیشه امروز با ارائه مدل جدیدی مبتنی بر اسلام ناب به موفقیت رسیده و دشمنان را نگران کرده است. امروز یک قدرت جدیدی درحال شکل گرفتن است که بر پایه یک اندیشه و تمدن نوین استوار است؛ اندیشه ای که مبنای آن با مبانی غرب متفاوت است و قدرت را تنها در چند سانتریفیوژ نمی بیند. این اندیشه معتقد است که "حسبنا الله و نعم الوکیل".
قدرت این اندیشه در همین شهدا نهفته است که کشته شدن در این مسیر را نه تنها مرگ نمی داند، بلکه یک زندگی جدید معرفی می کند. این اندیشه همه محاسبات آنها را به هم می ریزد و یک قدرت جدید را معرفی می کند. این اندیشه فقط در دفاع خلاصه نمی شود بلکه قدرت خود را در اقتصاد، فرهنگ، کشاورزی و هنر هم نشان خواهد داد.
ان شاءالله بتوانیم با پیروی از آرمان های شهدای گرانقدر و ولایت، تمدن جدید را پایه گذاری کرده و با پرچمداری مقام معظم رهبری، پرچم انقلاب را به صاحب اصلی آن برسانیم.
پایان
mdi-bookmarkدسته‌بندی: اخبار گفتمان
mdi-tag-multipleبرچسب‌ها: امام جواد(ع) جنود عقل و جهل
لینک کوتاهmdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printer
مطالب مشابه
سایر مطالب مرتبط را بخوانید
گفت‌وگو
دیدگاه خود را بیان کنید
انصراف ارسال دیدگاه دیدگاه‌های ارزشمند شما 2 دیدگاه
ل ح 04 مهر 1393 - 14:34 ارسال پاسخ
مقام معظم رهبری فرمودند تکلیف است که همه افراد خاطراتشان را از دفاع مقدس بنویسند آقای دکتر !دیگه بهونه ای برای سکوت ندارید مامنتظریم بسم الله...
اکبرمحمدی 05 مهر 1393 - 08:03 ارسال پاسخ
هم خاطرات جنگ نظامی و هم خاطرات جنگ هسته ای