mdi-map-marker صفحه اصلی mdi-chevron-double-left اخبار mdi-chevron-double-left باید از کسانی که در زمینه جهش کشور فعالیت می‌کنند ... بازگشت
در نشست راهکارهای دانش بنیان برای برون رفت از چالش‌های بخش کشاورزی مطرح شد؛

باید از کسانی که در زمینه جهش کشور فعالیت می‌کنند پشتیبانی شود، نباید اجازه داد عده قلیلی به‌خاطر منافع شخصی مانع تولید، اشتغال و ارزآوری شوند

دکتر جلیلی عنوان کرد: وقتی یک برآورد یک‌ساله را مدنظر داریم یک‌شبه نمی‌توان به آن رسید باید مداوم رصد کرد تا به نتیجه برسد. بزرگترین سرمایه ما زمان است که ما خیلی مسرفانه با آن برخورد می‌کنیم.
مدت زمان تقریبی مطالعه:3 دقیقه و 48 ثانیه
mdi-calendar04 خرداد 1401 - 17:09
mdi-comment 0
mdi-text-subjectمطالب

فرصت‌ها و تهدیدها در مسیر صحیح حرکت کشور

 

شعارسال برآورد مطالعات و جمع­‌بندی­‌هاست تا حرکت کشور در آن سال و سال­‌های بعد در آن موضوع در مسیر صحیح قرار گیرد.

فرصت‌ها بسیار بیشتر از تهدیدهاست. تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین یعنی توجه عالمانه به فرصت‌ها برای جهش کشور اگر از این فرصت ها به‌خوبی استفاده شود نه تنها فشارها بر مردم کم خواهد شد بلکه نتیجه آن جهش در عرصه‌های مختلف خواهد شد

 

آورده‌های تمرکز بر کشاورزی

اگر مجموعه دولت و نظام روی کشاورزی متمرکز شوند، با توجه به اهمیت کشاورزی هم در «تامین غذا و سلامت جامعه» و هم در «اشتغال‌آفرینی، صادرات و ارزآوری» آورده‌هایی دارد که می‌تواند بسیاری از نیازهای کشور را تامین کند.

در عرصه‌ تولید ممکن است افرادی بخاطر منافع شخصی مانع‌تراشی ‌کنند، سازوکارهای سالم و قوی نباید این اجازه را بدهند.

 

 

از بیان چالش تا ارائه راهکار؛ از موانع تولید تا ظرفیت‌های موجود

در نشست کارگروه کشاورزی دولت‌سایه که باحضور کارشناسان این حوزه برگزار شد، کارشناسان هدف از تشکیل این جلسه را پیگیری فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری و تعیین شعارسال توسط ایشان مطرح کردند و به بیان چالش‌های و موانع تولید در کشاورزی پرداختند، شیوه‌های استفاده حداکثری از ظرفیت دانش‌بنیان در این حوزه را بررسی کردند و راهکارهایی برای اشتغال‌آفرینی در حوزه کشاورزی را ارائه دادند.

 

افزایش بهره‌وری،ارزآوری و کاهش ارزبری از مزایای پیگیری شعارسال 

دکتر مراد محمدی، کارشناس کارگروه کشاورزی،چالش‌های استراتژیک حوزه کشاورزی را شامل 1- موانع تولید و وابستگی در تأمین نهاده های بذر، کود و آفت کش، 2- محدودیت منابع تولید شامل آب و زمین و تخریب زیست محیطی در اثر فعالیت های کشاورزی و دامداری، 3- موانع تولید و وابستگی در حوزه های دام، طیور، آبزیان و حشرات، 4- موانع مدرن سازی ماشین‌آلات کشاورزی و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، 5- عدم توازن زیرساخت‌ها و زنجیره ‌های تأمین و ارزش و 6- پیچیدگی در مدیریت یکپارچه و هوشمند کشاورزی و دامپروری عنوان کرد. وی همچنین برای این چالش‌ها به ارائه و تشریح راهکارهایی همچون:1- استفاده از فناوری هسته‌ای در حوزه کشاورزی دانش‌بنیان در تولید، 2- استفاده از ظرفیت شرکت های سهامی زراعی در تبدیل نمودن به قطب های تولید بذر و رفع وابستگی، 3- ایجاد زیرساختهای مدیریت تلفیقی، 4- توسعه روش های نوین آبیاری- کشت هالوفیت­ها- استفاده از فناوری نوین نانو،5- استفاده از فناورهای نوین مانند سنسورها، اینترنت اشیاء و ربات ها، 6- تغییر الگوی کشت به منظور تامین داخلی نهاده های دامی،7- توسعه فناوری تولید،8- ایجاد پلتفرم های آنلاین اجاره تجهیزات کشاورزی و دامداری،9- ایجاد پلتفرم آنلاین خرید و فروش محصولات کشاورزی،10- تحلیل تصاویر هوایی با پهپاد و تصاویر ماهواره ای، 11- ایجاد رصدخانه کشاورزی برای پایش و برآورد سطح زیر کشت مطلوب و هشداردهی به میزان تولید پرداخت

او در ادامه به ابزارهای دانش‌بنیان کردن کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت در حال حاضر از تعداد6هزار و 642 شرکت دانش‌بنیان تنها حدود 279شرکت در حوزه فناوری زیستی و کشاورزی (2/4درصد) فعالیت دارند، او یکی از مزایای پیگیری تحقق شعارسال را افزایش بهره‌وری،ارزآوری و کاهش ارزبری به‌دنبال ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان بخش کشاورزی عنوان کرد.

 

مشکلات کشاورزی؛ از نبود فناوری تا کمبود دیپلماسی‌غذا

استفاده از آب‌های‌شور، راهکاری که نادیده گرفته شده است.

دکتر خوش خلق سیما، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، مشکلات کشاورزی را در نبود فناوری دانست که ناشی از بی‌اعتماد بین محققین و دستگاه‌های اجرایی و عدم آشنایی کارشناسان وزارت‌کشاورزی با فناوری عنوان کرد، وی در ادامه بیان داشت که تحقیقات نشان داده می‌توان از آب‌های شور و دارای فلزات سنگین در کشاورزی استفاده کرد و برخی گیاهان به این آب‌ها واکنش مثبت نشان می‌دهند .او همچنین از دستگاه دیپلماسی خواست تا به  دیپلماسی غذا توجه بیشتری کند و تمام سفارتخانه‌ها را در این زمینه فعال کند.   

 

بهره‌وری کافی از آب کشاورزی، ظرفیتی دردسترس اما بلااستفاده در شیلات

دکتر کاکولکی، عضو هیئت‌علمی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، مزارع رهاشده میگو را ظرفیتی مناسب برای پرورش ماهیان دریایی معرفی کرد. وی همچنین استخرهای دریایی را به جهت دسترسی آسان به تکنولوژی و آب دریا بستر مناسب‌تری برای پرورش ماهی‌های دریایی دانست.

  

بی‌توجهی به ماهی‌های بومی؛ از نمونه‌های دریایی تا تخم‌چشم‌زده‌های پرورشی

دکتر موسوی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به اقلیم‌های زیستی و بیان این نکته که نمی‌توان یک نسخه خاص را برای همه اقلیم‌ها تجویز کرد، از بی‌توجهی مسئولان شیلات به پرورش گونه‌های بومی گلایه کرد. وی عنوان کرد که حدود 300گونه ماهی در آب‌های داخلی ما شناسایی شده است که حدود 100گونه آن فقط در ایران وجود دارد اما در پرورش ماهی در قفس بجز یک مورد خاویاری فیل‌ماهی از گونه‌های غیربومی استفاده می‌شود، وی همچنین وابستگی در تخم‌چشم‌زده قزل‌آلا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آبزیان پرورشی را از چالش‌های کشاورزی توصیف کرد و تشکیل یک اتاق فکر خاص شیلات با اعضای متغیر، توسط وزیر کشاورزی را به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های این حوزه دانست.

پایان
mdi-camera گزارش تصویری
mdi-bookmarkدسته‌بندی: اخبار جلسه‌ها
mdi-tag-multipleبرچسب‌ها: دولت سایه کارگروه کشاورزی دانش بنیان
لینک کوتاهmdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printer
مطالب مشابه
سایر مطالب مرتبط را بخوانید
گفت‌وگو
دیدگاه خود را بیان کنید
انصراف ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است.