mdi-map-marker صفحه اصلی mdi-chevron-double-left گفتمان mdi-chevron-double-left «فهرست مشترک در انتخابات» مبتنی بر «فهم مشترک از مسائل» ... بازگشت
سخنرانی دکتر جلیلی در مسجد امام صادق (ع) شهر مشهد

«فهرست مشترک در انتخابات» مبتنی بر «فهم مشترک از مسائل» و «طرح مشترک برای راه‌حل‌ها» است

اگر «به چه چیزی رای دهیم» مورد توجه قرار گیرد، آن موقع راحت‌تر می‌توان به این رسید که به «چه کسی» باید رای داد. مثلا در مسیر درمان باید ابتدا، وجود بیماری را شناخت و دید مشکل «چه چیزی» است، سپس در ساختمان پزشکان، به دنبال «چه کسی» بگردیم.
مدت زمان تقریبی مطالعه:6 دقیقه و 40 ثانیه
mdi-calendar24 بهمن 1398 - 03:15
mdi-comment 0
mdi-folderپرونده انتخابات 98

دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، شب گذشته با حضور در مسجد امام صادق(ع) در خیابان دانشگاه شهر مشهد مقدس، در نشستی با عنوان «به چه رای بدهیم؟»، در خصوص وظیفه انتخاباتی انقلابیون فراتر از اسم‌ها و لیست‌ها به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: همچنان که برای رضای خدا و انجام درست تکلیف باید دانست به «چه کسی» رای داد و برای این کار، گروه‌هایی، چند ماه برای تهیه فهرست وقت می‌گذارند و اتفاقاً کار سخت و مهمی است، بحث مهم دیگری را باید در نظر داشت تا آن اقدام نخست به نتیجه برسد؛ این که به «چه چیزی رای» دهیم.

به چه چیز رای دادن مهم تر از به چه کسی رای دادن

وی تصریح کرد: اگر «به چه چیزی رای دهیم» مورد توجه قرار گیرد، آن موقع راحت‌تر می‌توان به این رسید که به «چه کسی» باید رای داد. گروه‌هایی چند ماه برای تهیه فهرست وقت می‌گذارند و اتفاقاً کار سخت و مهمی است، بحث مهم دیگری را باید در نظر داشت تا آن اقدام نخست به نتیجه برسد؛ این که به «چه چیزی رای» دهیم.

جلیلی در طرح مثال برای بحث خود، گفت: در مسیر درمان باید ابتدا، وجود بیماری را شناخت و دید مشکل «چه چیزی» است، سپس در ساختمان پزشکان، به دنبال «چه کسی» بگردیم.

عضو شورای‌عالی امنیت ملّی با تاکید بر اینکه در انتخابات، "چه کسی"، فرع بر "چه چیزی" است، تصریح کرد: ممکن است مردم شبهه اعتقادی نداشته باشند و همه ارزش‌ها را هم باور داشته باشند و حتی نسبت به طیف و جمعیتی بگویند شما را می‌پسندیم، اما با همه این‌ها، سوالات مشروعی دارند که به‌ دنبال پاسخ آن‌ها هستند.

جلیلی ادامه داد: مردم می‌پرسند برای چهار جوان تحصیلکرده بیکار من چه پاسخی وجود دارد؟ برای مسکن و خانه‌دار شدن، حتی ممکن است نه در کوتاه مدت بلکه در بلند مدت، آیا چشم‌اندازی وجود دارد؟
پاسخ امیدوارانه به ملت و ناامید کننده به دشمن

جلیلی ادامه داد: نه‌تنها باید در برابر سوال‌ها و دغدغه‌های مرتبط با اقتصاد، اشتغال، مسکن، آسیب‌های اجتماعی، کشاورزی و مدیریت کشت، مسئله هزینه-اثربخشی در نظام سلامت، صندوق‌های بازنشستگی، صنعت و ... پاسخی داشت و نشان داد امیدی وجود دارد، باید برای ناامیدی دشمن از شرارت‌هایش هم پاسخ داشت و پاسخ داد که چگونه می‌توان دشمن را از اثرگذار بودن آزارهایی که با تحریم و غیره پی‌گیری می‌کند ناامید کرد.

وی در بیان راهکار خود برای ایجاد امید در داخل و ناامید کردن دشمن، گفت: باید مسئله را دانست، راه‌حل را شناخت، آن‌گاه دید«چه کسی» آن را می‌تواند حل کند. پرداختن به «چه چیزی»، به قول اصولیون، تخصصاً و نه تخصیصاً «چه کسی» را معین خواهد کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسائل غیر تخصصی را هم درباره انتخاب نماینده، حائز اهمیت دانست و با بیان اینکه شاخص‌های شِکلی هم برای تعیین «چه کسی» مهم است، گفت: نامزدی که فقط حوصله توییت‌خواندن دارد، آیا اصلاً حوصله‌اش می‌کشد چهار بار لایحۀ چندین صفحه‌ای بودجه را بخواند؟ نامزدی که فقط حوصله توییت‌خواندن دارد، آیا اصلاً حوصله‌اش می‌کشد چهار بار لایحۀ چندین صفحه‌ای بودجه را بخواند؟

جلیلی ادامه داد: در موضوع توافق برجام، نماینده‌هایی داشتیم که در آن باره اظهار نظر می‌کردند و وقتی می‌پرسیدیم اصلا آن را خوانده‌ای پاسخ می‌داد: «نه، من در مجموع احساس می‌کنم چیز خوبی است!». توقع نداریم همه نماینده‌ها علامه دهر باشند و بر ظرائف و دقائق همه مسائل مسلّط باشند اما باید حداقل آنقدر حوصله و همت پیگیری داشته باشند که وقتی با طرح یا لایحه‌ای مواجه شدند، از متخصصان کمک بگیرند و با بذل توجه وافی به جمع‌بندی کارشناسی برسند.

هر رای، به مثابه یک موشک نقطه زن

عضو شورای‌عالی امنیت ملی، با یادآوری اینکه حضور مردم در تشییع حاج قاسم، خرج موشک انتقام بود، گفت: حضور هر یک نفر آن‌ها در راهپیمایی ۲۲ بهمن هم یک موشک در قلب مستکبران بود. هر رای مردم در انتخابات هم مثل یک موشک بر پایگاه دشمن است، اما مسئله این است که چه زمانی این رای‌ها «نقطه‌زن» می‌شوند؟

جلیلی تصریح کرد: رأیِ نقطه‌زن، نماینده‌ای را به مجلس می‌فرستد که می‌تواند تحریم دشمن را بی‌اثر کند؛ همان‌طور که موشک نقطه‌زن، جایی را هدف می‌گیرد که تهدید نظامی او را از بین می‌برد. وی افزود: رقم زدن چنین صحنه‌ای در انتخابات در گرو کار جبهه‌ای ا‌ستوکار جبهه‌ای ملازم با تقسیم کاراست. باید همه‌باهم به صحنه بیاییم و هر کسی در حد وسع و توانش در مسیر رسیدن به شناخت مشترک از مسائل و راه‌حل‌ها و مطالبه آن از نماینده‌ها بکوشد.

جلیلی با بیان اینکه این حضور نباید مقطعی باشد و فردای انتخابات فروبنشیند، تصریح کرد: باید بین دو انتخابات هم، همه‌باهم همیشه در صحنه باشند و جامعه را در مسیر رسیدن به درک مشترک از مسائل و راه‌حل‌ها، سوق دهند.

عضو شورای‌عالی امنیت ملّی، عدم استفاده از فرصت‌ها رو مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: رهبر معظّم انقلاب در بیانیه گام دوم پس از برشمردن نقاط قوّتِ ما در گام اول، با صراحت و صداقت از بزرگترین نقطه ضعف گام اول یاد کردند و گفتند ما رتبۀ اول عدم استفاده از فرصت‌ها را کسب کردیم.

برنامه نماینده مجلس برای حل مسئله عدم استفاده از فرصت ها چیست؟!

جلیلی با تاکید بر اینکه در گام دوم باید نقیصه عدم استفاده از فرصت‌ها را رفع کرد، افزود: برای مثال، سالیانه نماینده‌ها برای ۴۰۰ هزار میلیارد تومان و در چهار سال برای ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه کشور تصمیم می‌گیرند. باید مطالبه کرد هر نماینده برای این حجم از منابع ملت چه برنامه‌ای دارد و چگونه می‌خواهد درباره آن  تصمیم بگیرد.۷۰ درصد بودجه مربوط به شرکت‌های دولتی است که اصلا در مجلس بحث نمی‌شود!

وی ادامه داد: این بودجه تنها ۳۰ درصد بودجه دولت است و ۷۰ درصد آن مربوط به شرکت‌های دولتی است که اصلا در مجلس بحث نمی‌شود. شرکت‌هایی که به گفته دیوان محاسبات ۱۹۷ تای آن‌ها ۵۳ هزار میلیارد تومان فقط زیان‌ده هستند، آقای نماینده برای آن‌ها چه برنامه‌ای دارید؟ برای اصلاح این وضع و برای نظارت بر آن‌ها چه کار می‌خواهید بکنید؟ چرا مجلس به ۷۰ درصد از بودجه که در اختیار شرکت‌های دولتی ا‌ست وارد نمی‌شود؟ نمایندگانی که به مجلس می‌فرستیم باید اصلاح و نظارت بر آن‌ها را پیگیری کنند.

حاکمیت عدالت

جلیلی، موضوع عدالت را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه عدالت، موضوعی در کنار موضوعات دیگر نیست بلکه عدالت حاکم بر همه مسائل است، تصریح کرد: نامزدها باید پاسخ دهند چه برنامه روشنی برای این مسائل مهم و این حجم از منابعی که یک ریال دو ریال هم نیستند دارند و در هر کدام از این مسائل مهم چگونه می‌خواهند عدالت را حاکم کنند؟

وی ادامه داد: یارانه‌های پنهان که با حداقل برآورد در حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است، بحث یک ریال دو ریال نیست، فهرست‌های انتخاباتی برای آن چه برنامه‌ای دارند؟

جلیلی، گام نخست در وحدت را رسیدن به مسائل مشترک دانست و گفت: اقناع و اجماع بر راه حل‌ها گام دوم در این مسیر است و فهرست مشترک گامی بعد از این دو است.گام نخست در وحدت رسیدن به مسائل مشترک است.

وی ادامه داد: باید بر روی روشن کردن مسائل و تبیین راه‌حل‌ها برای رسیدن به یک فهم مشترک در مسئله و طرح مشترک در راه حل توان صرف کرد. در صورتی که الان می‌بینیم که یک نفر توییت می‌زند و دیگری جواب می‌دهد؛ بحث‌هایی که فاقد ارزش است.

جلیلی تصریح کرد: چرا توان کشور و نیروها و مردم سر این دردهای زرد گرفته می‌شود و از دردهای مردم بازمی‌ماند؟

فهم مشترک در مسائل یا طرح مشترک در راه حل پایان راه نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حل مشکلات فقط با فهم مشترک در مسئله یا  طرح مشترک در راه حل و رسیدن به فهرست مشترک تمام نمی‌شود، گفت: نباید بعد از انتخابات با هر نتیجه‌ای حتی رای‌آوریِ نامزدهای مدنظر، گمان کرد تمام شد و رفت تا انتخابات بعدی، بلکه باید به رأی‌آورده‌ها کمک کرد.

جلیلی ادامه داد: نمایندگان در دوره نمایندگی بیشتر به حضور و پشتیبانی مردم نیاز دارند تا دوران نامزدی برای جلب رأی. گاهی فهم مشترک از مسائل و طرح مشترک برای پاسخ وجود دارد، اما  تعارض منافع باعث می‌شود برخی که منافع خود را در خطر می‌بینند حتی با آگاهی از مسائل و راه‌حل‌ها در برابر آن‌ها مقاومت کنند.از همین روست که می‌گوییم حضور مردمی بعد از انتخابات برای نظارت و مطالبه، مهم‌ است.

پایان
mdi-camera گزارش تصویری
mdi-bookmarkدسته‌بندی: گفتمان
mdi-tag-multipleبرچسب‌ها: انتخاب انتخابات مجلس لیست انتخاباتی بودجه
لینک کوتاهmdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printer
از همین رویداد
سخنرانی در مسجد امام صادق(ع) مشهد
بودجه ۴۰۰ هزار میلیاردیچندرسانه‌ای
کسی که فقط توئیت می‌خواند حوصله خواندن لایحه مفصل بودجه را دارد؟چندرسانه‌ای
فهرست مشترک گام آخر وحدتچندرسانه‌ای
شفافیتچندرسانه‌ای
سخنرانی دکتر جلیلی در مسجد امام صادق (ع) شهر مشهدتصاویر
مجموعه پوستر «رای نقطه زن»تصاویر
مطالب مشابه
سایر مطالب مرتبط را بخوانید
گفت‌وگو
دیدگاه خود را بیان کنید
انصراف ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است.