mdi-map-marker صفحه اصلی mdi-chevron-double-left اخبار mdi-chevron-double-left ارائه دو طرح عملیاتی جهت کمک به معیشت خانوار ایرانی بازگشت
در نشست با کارشناسان و نمایندگان مجلس مطرح شد:

ارائه دو طرح عملیاتی جهت کمک به معیشت خانوار ایرانی

در ادامه سلسله نشست‌های کارشناسی دولت سایه، جلسه‌ای با حضور نزدیک به 20تن از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دفتر دکتر جلیلی برگزار شد.
مدت زمان تقریبی مطالعه:4 دقیقه و 33 ثانیه
mdi-calendar27 آذر 1398 - 05:12
mdi-comment 1
mdi-folderپرونده انتخابات 98

در ادامه سلسله نشست‌های کارشناسی دولت سایه، جلسه‌ای با حضور نزدیک به 20تن از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دفتر دکتر جلیلی برگزار شد.

به گزارش حیات طیبه، این نشست با هدف ارائه راهکارهای پیشنهادی جهت تقویت وضع معیشتی خانوارهای ایرانی شکل گرفته و کارشناسان کارگروه‌های اقتصادی دولت سایه به ارائه دو طرح ابتکاری دراین‌باره پرداختند.

اساس گفتمان دولت سایه ارائه مشورت است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای این نشست خاطرنشان کرد: یکی از فرصت‌هایی که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار میگیرد آنست که مدیرانی که در دوره‌های مختلف مسئولیت‌هایشان را به افراد جدید تحویل میدهند دارای تجربیاتی هستند که میتوان از آنها به عنوان بازوی مشورتی در دوره جدید مسئولیتی استفاده نمود. 

وی افزود: در مسئولیت اجرایی معمولا اینگونه است که اگر مدیری پیش از اخذ آن مسئولیت ابتکاری جهت پیشبرد اهداف خود نداشته باشد، متاسفانه به علت وجود مشغله‌های فراوان اجرایی، امکان ابتکار او به حداقل میرسد؛ جهت اصلاح این روند میبایست بازوهای مشورتی و تجربه مدیران قبلی مورد استفاده قرار گیرد و این نکته نسبت به همه‌ی دولت‌ها صدق میکند.

دبیرسابق شورایعالی امنیت ملی با اشاره به چرایی فعالیت در قالب گفتمان دولت سایه گفت: یکی از اهداف ترویج این گفتمان آنست که کارشناسان هر حوزه به افرادی که مسئولیت اجرایی بعهده دارند، کمک کرده تا امور کشور به نحو بهتری اداره شود و چرخه انتقال تجربیات نیز مورد توجه قرار گیرد. 

صرف ارائه فهرست انتخاباتی کافی نیست، مردم از نامزدها برنامه عملی می خواهند

دکتر جلیلی در بخش دیگری از سخنانش پیرامون مسائل انتخاباتی، عنوان کرد: وقتی به مردم فهرست انتخاباتی معرفی میشود باید به این پرسش آنها نیز پاسخ داد که اگر این افراد انتخاب شوند قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ سوال دیگر آنست که تفاوت افراد این فهرست با سایر کاندیداها در چیست؟

وی افزود: جریان انقلابی باید نسبت به پرسش‌ها و نگرانی‌های مردم درباره موضوغاتی مانند گرانی، اشتغال و ... پاسخ داشته باشند. مردم ضمن اینکه دغدغه‌ها و مشکلات به حق خود را از زبان نامزدهای انتخاباتی می شنوند باید راهکارهای پیشنهادی نامزدها نیز مردم را اقناع کند؛ صرف حرف‌های کلی دردی را دوا نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: صداقت و صراحت انقلابی برای پاسخ به سوالات مردم لازم است؛ ضمن اینکه باید راه‌حل هایی را که در کوتاه‌مدت جواب میدهد دنبال کرد اما اگر مشکلی در بلندمدت حل خواهد شد، نباید بگوییم که چند روزه یا چند ماهه حل میشود؛ مردم انتظار دارند که مشکلات کشور صادقانه با آنها مطرح شود. طرح صادقانه مشکلات با مردم و استفاده از ظرفیت مردم برای حل این مشکلات رسیدن به نتیجه را سرعت خواهد بخشید.

توسعه پالایشگاه‌های کشور یک امر ممکن است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان اخیر وزیرمحترم نفت، تصریح کرد: آقای زنگنه در سخنانی اشاره کرده‌اند به این نکته که برای ساخت هر پالایشگاه با 300هزار بشکه ظرفیت، نیازمند 6میلیارد دلار سرمایه و 5سال زمان هستیم؛ مصوبه تیرماه مجلس از وزارت نفت میخواهد تا بستر ‌های لازم را جهت سوق پیدا کردن حجم بالای نقدینگی کشور به سمت ساخت پالایشگاه فراهم نماید و در این زمینه گام‌های اساسی بردارد.

وی افزود: ضمن اینکه برخی پالایشگاه‌های کشور از جمله پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است و در دوران تحریم ها ساخته شده و باعث خودکفایی کشور در بنزین شد امروز میتواند افزایش ظرفیت داشته باشد. در این زمینه طرحی توسط کارشناسان تهیه شده است.

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشور اضافه کرد: برخی دیگر از پالایشگاه‌های کشور فرآورده‌هایی دارند که با حفظ زیرساخت ها و برخی تغییرات میتوانند فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر مثل بنزین تولید نمایند که مزیت نسبی به مراتب بیشتری را داراست

دکتر جلیلی در ادامه با دعوت از کارشناسان کارگروه‌های اقتصادی دولت سایه، از آنها خواست تا به ارائه دو طرح پیشنهادی خود به نمایندگان محترم مجلس بپردازند.

ارائه دو طرح پیشنهادی کارشناسان اقتصادی دولت سایه به نمایندگان مجلس جهت بهبود وضع معیشت خانوارهای ایرانی

در ادامه نشست کارشناسان اقتصادی دولت سایه دو طرح پیشنهای خود جهت تامین مالی خانوارهای ایرانی را به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ارائه دادند. ملزم کردن بانک ها به ارائه تسهیلات به عامه مردم به جای تخصیص منابع به پروژه‌هایی تجاری که افراد معدودی از آن منتفع میشوند، از اهداف یکی از این طرح هاست.

طرح اول: اعطای اعتبار خرید کالای ایرانی

قالب این طرح، اعطای امتیاز خرید کالای ایرانی به خانوار ایرانی تا سقف 10 میلیون تومان است. این تسهیلات با کارمزد حداقلی و تقسیط طولانی مدت جهت خرید لوازم برقی پرکاربرد خانگی خواهد بود.

ضمانت این وام با یارانه پرداختی از سوی دولت و همچنین بسته حمایت معیشتی  به همراه یک چک صیادی بوده و نیاز به هیچگونه ضامن دیگری نخواهد داشت.

کارشناسان دولت سایه در این نشست خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کردند: طبق پژوهش های اقتصادی اگر میزان تسهیلات اعطایی که به برخی افراد برای ساخت «مال های تجاری» داده شده است (50هزار میلیارد تومان) در قالب طرح زیر در اختیار حداقل 5 میلیون خانوار ایرانی قرار میگرفت (تا سقف 10میلیون تومان به هر خانوار)، رشد اقتصادی به مراتب بهتر و رضایت عمومی نسبت به شرایط فعلی بسیار بالاتر بود.

طرح دوم: اعطای سهام پروژه‌های ملی و استانی به مردم هر استان یا منطقه

در طرح دوم نیز خانوارهای دارای سرمایه خرد با خرید سهام پروژه‌های نیمه تکمیل دولتی با حداقل 70درصد پیشرفت عمرانی، میتوانند طی 10 سال و با نرخ کارمزد 4 درصد، اقساط سهام خریداری شده خود را پرداخت کنند. این خرید بهمراه 25درصد تخفیف از سوی دولت خواهد بود و ارزش کل سهام اعطایی حداکثر 50 میلیون تومان است.

ذی‌نفع شدن مردم در نرخ فروش محصولات پروژه های عمرانی پس از تکمیل آن از جمله مزایای ویژه سرمایه گذاری در این طرح خواهد بود.

پایان
mdi-camera گزارش تصویری
mdi-bookmarkدسته‌بندی: اخبار دولت سایه جلسه‌ها کارگروه‌ها مجموعۀ کارگروه‌های اقتصادی
mdi-tag-multipleبرچسب‌ها: طرح عمرانی دولت سایه انتخابات انتخابات مجلس لیست انتخاباتی پتروپالایشگاه بودجه نمایندهٔ مجلس
لینک کوتاهmdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printer
مطالب مشابه
سایر مطالب مرتبط را بخوانید
گفت‌وگو
دیدگاه خود را بیان کنید
انصراف ارسال دیدگاه دیدگاه‌های ارزشمند شما 1 دیدگاه
حسین 15 شهریور 1399 - 02:21 ارسال پاسخ
مقدار وام کم هست و علاوه بر بورس نیازمند طرح های زودبازده هست.
خوبه وام رو برا زوجها جوان و در شرف ازدواج دراولویت قرار گیرند. زیرا اونها بیشتر نیازمند کالاهای لوازم خانگی هستند و احتمالا مبلغ وام صرف خرید خواهد شد. شاید اگر به صورت بن کالای ایرانی بین درخواست کننده ها توزیع بشود بهترباشه